Psykvården är den som är sjuk, psyksjuka är inte onda människor.

Angående den anlagad branden i källaren, harven, hallsberg. Många ser personen som en ondskeull människa m.m...


Fan, det är väl lika bra att uttala sig här oxå, eftersom det här är en sån diskussion som jag känner så starkt för. Det jag skriver här har inget att göra med att jag varit grymt bra kompis med "mordbrännaren" utan pga: åsikter, utbildning m.m

Det är absolut rätt att bränder i bebodda byggnader och där det skulle kunna vara någon människa i byggnaden, tex företag, hus, baracker m.m alltid klassas som morbrand även fast ingen ens fått lite andningsbesvär.
Men grejen är den.. att självklart kan man se till psykiska åkommor och sjukdomar som en orsak. Det finns massa med psykiska besvär som kan leda till att någon tuttar på. Det kan vara personer som aldrig haft något som helst problem med psyket förut, och det kan vara såna som har kämpat för hjälp i flera år. Man behöver absolut inte vara en elak eller ond människa för att göra våldsbrott eller dylikt. Man kan lida så av sin sjukdom att man inte har någon som helst kontroll över det man gör vid tillfället, men sen efter dådet så kan man bli helt medveten.
Jag tycker att de som uttalar sig om detta, borde läsa på lite mer om psykiatri/psykologi och hur jävla svårt det är att ens bli omhändertagen. Det här är en väldigt svår fråga, och självklart så är de som är drabbade förbannade.
Men annars så borde man kanske se ur ett annat perspektiv? Man kanske borde se till hur sjukt det här samhället egentligen är? och hur mycket som krävs för att man ska få hjälp!

Som sagt... gå en kurs förfan. För det är knappast första eller sista gången någon blir drabbad pga någon som är psykiskt sjuk. Och jag tycker absolut inte att man ska uttala sig om man inte kan något om detta, för det kan drabba din närmaste vilken minut som helst, glöm aldrig det!


Kommentarer
Postat av: M.

Och om man är jäkligt insatt i psykologi och ändå inte håller med då? Man håller inte automatiskt med för att man går en kurs. Jag förstår hur du tänker, och psykvården har stora brister i vårt samhälle. Men ingen psykisk sjukdom i världen kan försvara ett genomtänkt beteende. Anlagda bränder är planerade. så ser jag på saken. Med två kurser i psykologi, medicin, etik och filosofi bakom mig. Allt för många brottslingar döms till vård för att de är psykiskt instabila. OH ja, det är något som inte stämmer hos dessa människor. Men det är ingen vanlig psykisk sjukdom.

2009-04-19 @ 01:17:31
Postat av: Tilda.

Det är självklart att man kan ha andra åsikter även fast man är lite insatt. Det jag menar är att man borde sätta sig in lite innan man uttalar sig i sådana här frågor, som du har. Jag accepterar din åsikt och dina tankar, men jag kommer inte ändra på mina! Det är väl klart att en sjukdom även kan ge ett planerat brott eller ett genomtänkt beteende. Sjukdomen går ju knappast över av sig självt, och bara för att man är sjuk så är man inte dum i huvudet. Och ja, alldeles för många skyller på psykisk sjukdom, men i den här frågan vet jag att jag har rätt.. eftersom jag känner killen och vet att han är sjuk.

2009-04-19 @ 08:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0